X

ארנונה לעסק תעשייתי

מה היא ארנונה לעסק תעשייתי

ארנונה לעסק תעשייתי הינה ארנונה כללית אשר מוטלת על כל עסקים יצרניים. כידוע על כל עסק תעשייתי מוטלת ארנונה, כפי שמוטלת ארנונה על עסקים אחרים ומבני מגורים. ארנונה תעשייתית מוטלת על המחזיק בעסק התעשייתי, בין אם מדובר בבעלים של הנכס, בין אם מדובר בשוכר של הנכס או אפילו צד שלישי שיש לו זיקה כלשהי לנכס כמו למשל בר רשות ואפילו פולש.

עסק תעשייתי / יצרני הוא עסק שבו מיוצר יש מעין. דהיינו נוצר מוצר חדש שלא היה קודם לכן.

תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), תשס”ז-2007 קובעות בסעיף 1 כי: “סיווג נכס” – קביעת סוג הנכס בהתאם לשימוש בו;”

בתי המשפט קבעו מספר מבחנים העוסקים בשאלה מהוא עסק תעשייתי. די לעמוד באחד מהמבחנים.

  • יצירת יש מוחשי אחד מיש מוחשי אחר” – תהליך של יש אחד ליש האחר, השונה תכלית השוני.
  • היקף השימוש במוצר” – ככול שמדובר בשימוש בעל היקף נרחב יותר כך יחשב הדבר לעסק יצרני.
  • השבחה כלכלית” – האם יש בתוצר המוגמר משום השבחה של חומר גלם קיים.
  • במבחן “ההנגדה” – דהינו האם עסקינן בפעילות אשר נמשכת אל מרכז הגרוויטאציה של “פעילות יצורית” או אל זה של “מתן שירותים.

רוצה לבדוק מה קורה עם הארנונה שלך? צלצל עוד היום:

03-5445590

חישוב גובה הארנונה

גובה ארנונה לעסקים תעשייתים הוא בדרך כלל נמוך משמעותית מגובה הארנונה לעסק אחר. ישנן רשויות שבהן המצב הוא הפוך או שהתעריפים דומים, אולם אלו מקרים מועטים. התעריף נקבע לפי סכום קבוע מראש לכל מ”ר. במרבית הרשויות נוהגים לעגל כלפי מעלה או כלפי מטה את השטח על מנת להגיע למספר שלם. התעריף למ”ר של ארנונה תעשייתית משתנה בין רשות אחת לשניה.

בתקנות ההסדרים למשק המדינה קבועים סכומי מינימום ומכסימום של תעריפים לפי שימושים שונים. לבתי מלאכה תעריף שונה ממפעלי תעשיה שלהם תעריף שונה ממשרדים שירותים ומסחר וכך הלאה. צווי הארנונה של הרשויות המהווים חקיקת עזר עירונית, קובעים את התעריפים השונים של ארנונה עסקית.

במקרים חריגים, כמו לדוגמא לבנקים או חברות ביטוח נקבע תעריף מיוחד וגבוה אולם במרבית המקרים גובה ארנונה מופחתת לעסק תעשייתי.

גובה ארנונה בהתאם לשטחי הנכס

בצווי הארנונה כפי שציינו לעיל התעריף נקבע למ”ר לשנה. כיצד מחשבים את שטח הנכס. ישנן מספר שיטות חישוב בהן משתמשות הרשויות, הכל כפי שנקבע בצו הארנונה עצמו. אופן חישוב השטח שונה לעיתים בין ארנונה תעשייתית לבין ארנונה למגורים. כך לדוגמא בחלק מהרשויות לא מחייבים עבור שטחים לחניה במגורים להבדיל מחיוב של שטחים לחניה לעסקים.
ישנן רשויות כמו לדוגמא תל אביב ורמת גן בהן חישוב השטח הוא נטו נטו. הכוונה היא שמחייבים רק את שטח הריצפה של הנכס, לא כולל קירות פנים וקירות חוץ. ישנן רשויות שבהן הארנונה מחויבת לפי חישוב שטח שהוא נטו ברוטו, כלומר שטח הריצפה כולל שטחי קירות ופנים. אולם מרבית הרשויות מחייבות את ה ארנונה לעסק תעשייתי לפי שיטת חישוב של ברוטו ברוטו,

מהי הארנונה לעסק תעשייתי שמדובר בנכס ריק

נשאלת השאלה מהוא תשלום ארנונה כאשר הנכס של עסק תעשייתי הוא ריק, כי הרי אין ממש שימוש בנכס והרי החיוב כפי שלמדנו עד כה, הוא לפי אופן השימוש. אז קודם כל חשוב להבין שניתן לקבל פטור מתשלום ארנונה בגין נכס ריק, אולם פטור זה הינו פטור מוגבל בזמן וברוב המקרים לאחר 6 חודשי פטור הרשות תתחיל לחייב את הנכס בארנונה עסקית. משפט אחד נוסף לגבי שימוש בפטור הוא שהוא מתאפס וניתן להשתמש בו מחדש, רק עם חילופי הבעלויות בנכס. לאחר השימוש בפטור החיוב בארנונה לעסק תעשייתי הינו לפי הסיווג בהיתר הבניה. אם הסיווג בהיתר הבניה הוא תעשיה, יחויב הנכס בתעריף תעשיה ואם הסיווג בהיתר הבניה הוא למשרדים אזי הנכס יחויב בתעריך של משרדים. קיימת פסיקה אחרונה לפיה ניתן לחייב בסיווג בית תוכנה נכס ריק שהיעוד שלו הוא משרדים.

לכל שאלה או הבהרה בנושא: ארנונה לעסקים תעשייתים, אנא פנו למשרדנו בטלפון:

03-5445590