X

פטור מארנונה לנכס הרוס

פטור מארנונה לנכס הרוס

החוק מעניק אפשרות לקבלת פטור מתשלום ארנונה לנכס הרוס. ההגדרה המשפטית בחקיקה ובפסיקה היא פטור מתשלום ארנונה לנכס שאינו ראוי לשימוש. הפטור עצמו מארנונה לנכס הרוס, קבוע בסע’ 330 לפקודת העיריות. בפסיקה קיימים קריטריונים אימתי יינתן פטור מתשלום מארנונה לנכס הרוס. פסק הדין המנחה בעניין זה הוא בר”מ 5711/06 חברת המגרש המוצלח בע”מ נ’ עיריית תל אביב יפו – מנהל הארנונה, (30/12/2009) (פורסם בנבו). ביהמ”ש קובע פה אחד כי די בכך שהנכס אינו ראוי לשימוש ואין משתמשים בו בפועל כדי לקבל הפטור ואין להוסיף תנאים נוספים לכך. המבחן שקובע בית המשפט הוא המבחן של האדם הסביר. האם לטעמו מצב הנכס הוא כזה, שיש להעניק בגינו את הפטור מחיוב מארנונה לנכס. בית המשפט עוד קובע, כי אין משמעות לנסיבות שבהן הגיע הבניין למצבו ואפילו אם זה באשמת הנישום אין בכך כדי למנוע את הפטור מארנונה. גם אם מדובר בנכס עזוב וגם אם ניתן לשמיש את המבנה אין זה משנה, כל זאת כמובן כל עוד לא מדובר בהתנהגות בלתי לגיטימית או בניגוד לדין.

המחוקק בתיקון 131 הגביל את מתן הפטור מחיובי ארנונה לנכס הרוס. הוא קבע כי הפטור מוגבל לשלוש שנים ולאחר מכן במשך חמש שנים החיוב יהיה לפי תעריף מזערי הקבוע בתקנות ההסדרים למשק המדינה. אחרי שמונה שנים (שלוש ועוד חמש) ישוב הנישום לקבלת פטור חדש מארנונה לנכס הרוס. מטרת התיקון הייתה לעודד בעלי נכסים לפעול להשמשת הנכס ואנחנו תוהים האם יש מקום להטיל קנס נוסף על בעלי הנכסים, אשר נמנעים מהם הכנסות גם ככה, בשל מצבו של הנכס.

בקשה לפטור מדמי ארנונה לנכס הרוס, יש להגיש מיד עם התקיימות התנאים, לכך שכן הרשויות מעניקות את הפטור, רק ממועד מתן ההודעה. לעיתים חריגות מאוד אפשר בית המשפט להעניק פטור, בגין התקופה הקודמת למועד ההודעה וזאת רק אם היו בידי הנישום ראיות ברורות למצבו של הנכס. אנו ממליצים לפנות לגורם מקצועי כאשר נדרשת פנייה לרשויות.

לקבלת ייעוץ וקביעת פגישה צלצלו כבר היום:

03-5445590