X

פטור מתשלום ארנונה בגין נכס ריק – פס”ד הבורסה לניירות ערך בתל אביב

מתן פטור מתשלום ארנונה בגין נכס ריק

לאחרונה פורסם פסק דין שנוגע למתן פטור מתשלום ארנונה בגין נכס ריק.
הזכאות לפטור זה קבועה בתקנה 13 לתקנות הסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה), תשנ”ג-1993 (להלן – “התקנות“).
התקנה קובעת כי נכס ריק שאין משתמשים בו, רשאית הרשות להעניק לגביו, פטור מחיובי ארנונה, במשך תקופה מצטברת, כמפורט להלן:

(1)             עד 6 חודשים – עד 100%;

(2)             מהחודש ה-7 עד החודש ה-12 – עד 66.66%;

(3)             מהחודש ה-13 עד החודש ה-36 – עד 50%.

פסק הדין שניתן הוא עמ”נ 29582-09-16 הבורסה לניירות ערך בתל – אביב בע”מ נ’ עירית תל-אביב-יפו. עובדות המקרה הן שהבורסה לניירות ערך העבירה את משכנה מהבנין הישן שבו שכנה ברחוב אחד העם, לבנין חדש ברח’ אחוזת בית. הבניין הישן, השתרע על שטח של כ-7,000 מ”ר הכולל 9 קומות. הבורסה פנתה למנהל הארנונה בעיריית תל אביב וביקשה לקבל פטור מתשלום ארנונה, בגין הבנין הישן אותו לטענתה פינתה. מנהל הארנונה ערך 3 ביקורים בנכס ומצא כי קיים ציוד בחלק מהקומות. לפיכך מנהל הארנונה דחה את הבקשה שכן לטעמו הבנין אינו ריק וכי לא ניתן לפצל את הבנין למספר יחידות. הבורסה הגישה ערר על החלטת מנהל הארנונה והערר נדחה ע”י ועדת הערר. הבורסה ערערה לבית המשפט לעניינים מנהליים. הבורסה טענה כי יש לבחון את כמות הציוד באופן יחסי לגודל הבניין, כך שציוד מועט ביחס לשטח גדול לא ייחשב כשימוש בבניין. אולם הערעור אותו הגישה נדחה אף הוא.

בית המשפט קבע כי על מנת לקבל את הפטור, יש לעמוד בשני תנאים : 1. “הנכס ריק” 2. “לא משתמשים בו”. בית המשפט קבע כי לא ניתן לקבל את טענת הבורסה שהציוד המועט אינו מהווה שימוש, והבניין הוא בבחינת “בניין ריק”. עוד נקבע כי ערכאות שיפוטיות אינן המקום לדון בשאלות איזה ציוד ואיזו כמות של ציוד, סותרים את טענת הבניין הריק.  די בכך שנמצא ציוד בבניין, על מנת שטענת “בנין ריק” לא תתקבל.

כמו כן טענתה החלופית של הבורסה לפצל את שומות הארנונה של הנכס, כך שתשולם ארנונה רק בגין השטחים בהם קיים ציוד – נדחתה. בית המשפט קבע שלא מדובר בנכס בר פיצול. לא ניתן לבצע הפרדה מלאכותית, ללא עובדות המצדיקות הפרדה שכזו.

לקבלת ייעוץ בנושא מתן פטור מתשלום ארנונה בגין נכס ריק צלצלו:

03-5445590